Babbel eens met Fluo

Waarom je meteen moet overstappen naar Google Analytics 4

Google Analytics 4 is nu al even beschikbaar om je website data onder de loep te nemen. Google heeft zelfs besloten om de oudere versie van hun platform uit te faseren. Maar wat betekent dat voor jouw website? En is GA4 wel helemaal GDPR-proof?

Pfff, hebben wij web analytics wel nodig?

In ‘t kort: je kan web analytics gebruiken om de beste ervaring aan je bezoeker voor te schotelen en om je marketingcenten op de beste manier in te zetten.

Binnen huidige marketingstrategieën, leiden de meeste marketingcampagnes en -initiatieven nog steeds naar je website - de kern van al je online en offline communicatiekanalen. Om het gedrag van je gebruiker te begrijpen en het pad naar conversie (product aankopen, contact opnemen,...) te optimaliseren, blijft het belangrijk om je website analytics en data netjes te krijgen en inzichtelijk te maken. Deze analytics zullen niet altijd klinkklare antwoorden bieden op je marketingvragen, maar wij geloven wel dat het verzamelen en inzetten van de juiste data je al een heel eind verder kan brengen.

SEO & Zoekwoordenonderzoek | Fluo
Google Analytics, de populairste in de groep

Google biedt een gratis web analytics oplossing aan, die makkelijk integreert met andere Google tools als Google Ads, Data Studio en Tag Manager. Handig! En dat vinden veel mensen. In 2022 gebruikt 73.7% van de 10.000 populairste websites Google Analytics (BuildWith).

De versie van Google Analytics die nu al een tijdje circuleert, is Universal Analytics (UA). UA werd geïntroduceerd in 2012, inclusief nieuwe tracking code, en biedt gedetailleerde informatie aan om zowel apps als websites te analyseren met een fijne ervaring voor de data-analist.

En toch kon deze versie van Google Analytics nog verbetering gebruiken…

Google Analytics 4, degene met de nieuwste gadgets

Verschijnt ten tonele in oktober 2020: Google Analytics 4 (GA4). Deze nieuwe versie van Google Analytics verschaft 3 grote verbeteringen:

  • Applicatie en web data, eindelijk samen 🤝
    De data van je web/mobiele applicaties & website komen in GA4 allemaal samen in dezelfde property. Deze opstelling is veel meer aangepast op de mix van platformen van veel bedrijven.

  • Meetmodel: sessies versus gebeurtenissen 👆
    In UA worden gebruikers getraceerd met sessies. Een sessie is een set aan gebruikersinteracties met een website die gedurende een specifieke tijdspanne plaatsvinden. Een sessie kan meerdere paginaweergaven, gebeurtenissen en conversies bevatten. GA4 daarentegen, gebruikt (automatisch ingestelde) gebeurtenissen om gebruikersgedrag in kaart te brengen. Hierdoor kan Google gebruikers nauwkeuriger uit elkaar houden en meer focus leggen op wat ze daadwerkelijk op een website doen.

  • Snelle rapportjes 📊
    GA4 biedt heel wat voorgebouwde rapporten aan om je snel interessante inzichten te tonen, maar daarnaast geeft het de volledige vrijheid om rapporten op maat samen te stellen.GDPR conforme instellingen Slot emojiGoogle heeft heel wat opties toegevoegd om een antwoord te bieden op de verstrengde privacy wetgevingen in Europa. Maar is dit wel genoeg?
Universal Analytics, weg ermee!

Met een nieuwe versie komt onlosmakelijk… de uitfasering van een oude versie!

Google communiceerde eerder in 2022 dat ze in juli 2023 de stekker van Universal Analytics eruit trekken. Waarom niet lekker uitstellen en wachten tot juni 2023 om GA4 op te zetten? Wel, hoe sneller je data in de nieuwe omgeving kan verzamelen, hoe meer historische informatie je hebt wanneer je uiteindelijk wel moet overschakelen.

Overschakelen naar GA4 hoeft geen hele onderneming te zijn, maar indien jouw organisatie ondersteuning nodig heeft, staan we bij Fluo vanzelfsprekend klaar om je te helpen. Stuur ons snel een mailtje via hallo@fluo.be en verlies zo weinig mogelijk data!

GA4 onder de knie en in de vingers krijgen?

Willen jij en je team met Google Analytics 4 werken maar voelen jullie je verloren tussen de custom rapporten, vernieuwde user interface en de andere manier van event tracking? Trek even aan onze mouw via hallo@fluo.be. Wij bieden namelijk een doordachte en menselijke GA4 training aan!