Je hebt het waarschijnlijk al een paar keer voorbij horen komen. Universal Analytics (UA) wordt stopgezet per 1 juli 2023 en de opvolger en Google Analytics 4, ook wel GA4 genoemd, is het afgelopen jaar geïntroduceerd. De overstap van UA naar GA4 staat vast nog ergens op je to-do-lijstje, maar wij raden je aan om dit zeker niet langer uit te stellen en meteen aan de slag te gaan. Waarom? Dat leggen we graag uit.

Waarom nu al overstappen naar GA4?
Universal Analytics eindigt pas in juli 2023, tijd genoeg dus om over te stappen… Maar niets is minder waar. GA4 gebruikt een ander datamodel dan UA, waardoor het niet mogelijk is om je historische data mee te nemen. Wil je dus meteen vanaf de implementatie iets nuttigs kunnen doen met GA4, dan is het belangrijk om nu al te beginnen met je dataverzameling. Het is ook perfect mogelijk om ze een aantal maanden naast elkaar te gebruiken. Zo kun je nu al data verzamelen, én wennen aan de nieuwe manier van werken. Want er zijn wel wat verschillen tussen UA en GA4.
Wat zijn de grootste verschillen tussen UA en GA4?
Goed nieuws: met GA4 kan je zowel app- als websitedata meten en het wordt een pak makkelijker om de twee samen te analyseren. Minder goed nieuws: er veranderen wel een aantal dingen in GA4, waardoor je een kleine leercurve door moet om vlot aan de slag te kunnen. Het grootste verschil is dat GA4 event-based werkt in plaats van hit-based. Ook zijn niet alle cijfers 1 op 1 te vergelijken tussen de twee tools. Sessies worden bijvoorbeeld anders gemeten en real time reports hebben ineens een langere levensduur.
Nood aan wat extra uitleg?
Geen nood: Fluo helpt je op weg met een training! Wil je meer leren over de overstap naar GA4 en hoe je het optimaal gebruikt? Boek dan nu een GA4-training en we helpen je om gestructureerd over te stappen.