De klassieke marketingfunnel ken je ondertussen al. Maar er is een stille revolutie op gang in het digitale marketingland: het marketing Hourglass-model of Hourglass Funnel. Is het voor jou en je team tijd om radicaal de stap te zetten en nooit meer terug te blikken? We geven je alle ins en outs, inclusief een weloverwogen mening die rekening houdt met de mens aan de andere kant van je marketing.
Het hourglass-model in ‘t kort ⌛
Het hourglass-model bezit karakteristieken van de klassieke funnel, maar beperkt zich niet tot het duwen van producten naar consumenten. De focus ligt op het begrijpen van het gedrag in latere stadia van de aankoopfases. Analysetools zoals Google Analytics, Matomo, Piwik Pro… laten zien hoe consumenten zich bewegen van het ene touchpoint naar het andere, waardoor je een holistisch beeld krijgt van hun customer journey.
Veel gedoe, die 5 extra fasen. Waarom zou ik voor het hourglass-model kiezen?
Je klanten snel van de bewustzijnsfase naar de aankoopfase leiden, zorgt niet voor sterke klantrelaties op lange termijn. Bij het hourglass-model is dat wel het geval. Loyale klanten komen niet zomaar terug, maar ze brengen zelfs hun vrienden mee omdat ze zo enthousiast zijn over je product en merk. Een extra stukje competitief voordeel dus. Klantloyaliteit, concurrentievoordeel en een boost in leadgeneratie - klinkt goed, niet?
‘t Is niet voorbij tot je product uitverkocht is je klant toegewijd is aan je merk ❤️
Dus, het hourglass-model vertelt ons vooral dat marketing niet stopt zodra iemand je product heeft gekocht. Doe dus op z'n minst ook moeite in die latere stappen, zodat je loyale fans creëert. Zo optimaliseer je niet enkel je verkoopproces op korte termijn, maar bouw je ook aan je toekomst.
Kies een lineair of niet-lineair model afhankelijk van je unieke customer journey
Het klassieke aankoopfunnel is een lineair model waarbij je in rechte lijn van de bewustzijns- naar aankoopfase schuift. Zet je een nieuw, nog onbekend product op de markt? Dan kan het interessant zijn om met dit model te starten. Wil je net churn, of het percentage gebruikers dat over een bepaalde periode uitschrijft, verlagen en retentie verhogen? Of ben je vooral op zoek naar langdurige loyaliteit van je klanten? Dan werkt het marketing hourglass-model beter voor je.
Ik heb geen tijd om 10 fasen te tracken en er actie aan te koppelen. Hoe kan ik het Hourglass model toch inzetten?
Door slim prioriteiten te stellen op basis van je marketingstrategie. Ook al pleiten we met het hourglass-model voor het verbreden van je focus, raden we sterk aan om eerst je doelen te formuleren. Op die manier hoeven jij en je team jullie tijd en geld niet te spreiden over de 10 verschillende fasen. Zijn je klanten bijvoorbeeld op zich tevreden, maar wil je hun loyaliteit verder versterken zodat de customer lifetime value omhoog gaat? Sta dan stil bij mogelijke acties gekoppeld aan de loyalty fase.
Stel dat je een hotel runt en een trouwe klant klaagt over een ongepoetste toegewezen kamer. De rest van het hotel is volgeboekt, dus je kunt geen andere kamer aanbieden. In een ideaal geval bied je je excuses aan, boek je de kuisploeg opnieuw in en laat je de klant een uurtje genieten van een glas champagne en een hapje bij de bar. Op die manier leg je de focus op het welzijn van je klant die ondanks het ongemak een positieve ervaring krijgt en loyaal blijft aan je merk.