In digitale marketing is het cruciaal om te begrijpen wanneer je best op korte of net op lange termijn denkt. Ongeduld is de grootste valkuil en leidt tot onethische praktijken. Dat geldt dubbel en dik voor je SEO-strategie. Maar wat is nu het verschil tussen White en Black Hat SEO? En waarom denk je best twee keer na voor je je blogpost volpropt met keywords?
White Hat SEO: Wat is het? En hoe verschilt het van Black Hat SEO?
Bij White Hat SEO volg je de richtlijnen van de zoekmachines, maar lever je vooral waardevolle content die geoptimaliseerd wordt in functie van een betere gebruikerservaring. Aan de andere kant van het spectrum ligt Black Hat SEO. Daarbij wordt content gecreëerd voor de zoekmachine zelf, zodat je sneller in zoekresultaten stijgt, ten koste van de gebruikerservaring.
De Miserie met Black Hat SEO
Keyword stuffing, verborgen tekst, misleidende redirects en misbruik van structured data en rich snippets: het klinkt slim om te doen, maar dat is het niet. Deze quick fixes leiden tot schade aan je ranking en reputatie op lange termijn. Niet alle technieken zijn illegaal, maar we raden ze in ieder geval sterk af omdat ze kunnen leiden tot sancties van zoekmachines en een slechte gebruikerservaring.
Beoefen jij onbewust Black Hat SEO?
Het is wel degelijk mogelijk om per ongeluk Black Hat SEO-technieken toe te passen. Stel dat je bijvoorbeeld een link invoert naar ‘vegan recepten’ en de gebruiker landt op een pagina met één kort recept onderaan je pagina. De rest is promotie voor keukenmateriaal omdat je dat graag wil verkopen. Maar op die manier gebruik je een misleidende link en wordt de intentie van je gebruiker niet ingevuld.
5 makkelijk te implementeren White Hat-technieken
Overtuigd van het belang van White Hat-SEO en klaar om te optimaliseren met integriteit? Dan hebben we een aantal technieken voor je klaar staan:
1. Unieke, kwalitatieve en diepgaande content publiceren ✅
“Logisch?” denk je misschien. Maar gebruikers worden elk jaar kritischer naar content omdat het kwaliteitsniveau drastisch gestegen is. Kijk maar naar een YouTube-video die in 2017 gepubliceerd is ten opzichte van vandaag.
Wil je hoger ranken via SEO? Zoek bijvoorbeeld nieuwe invalshoeken om je onderwerp te bespreken door je potentiële klant te bevragen. Long-form content blijft het goed doen, dus het kan interessant zijn om een richtlijn van 1000 woorden aan te houden voor een blogpost. Voeg ook zeker beelden toe om je content visueel sterker te maken.
2. Keyword tools op een strategische en organische manier inzetten 💬
Hoewel keyword stuffing een Black Hat-tool is, zijn we bij Fluo wel grote voorstander van het gematigd gebruik van relevante zoekwoorden! Gelukkig bestaan er tools die je leven makkelijker maken zoals UberSuggest, Semrush, Ahrefs, of Moz.
3. SERP-features optimaal benutten voor een betere ranking 💻
SERP-features zorgen ervoor dat je als gebruiker meer relevante en nuttige informatie ontvangt, wat de zoekervaring verbetert. Enkele bekende voorbeelden van SERP-features zijn featured snippets, reviews, video's en afbeeldingen. Bij featured snippets krijg je een voorvertoning van een pagina in je browser te zien die een snel antwoord op je vraag biedt, net zoals in dit voorbeeld:
Reviews komen dan weer naar boven als je een specifiek bedrijf of product opzoekt. Je krijgt dan resultaten in een hoeveelheid sterren en geschreven beoordelingen. Als je bijvoorbeeld muziek opzoekt, kun je een thumbnail vinden met omschrijving ernaast, terwijl bij afbeeldingen de meest relevante afbeelding van die specifieke webpagina en voor de gegeven zoekopdracht naar boven wordt gebracht.
4. Zet gratis kwalitatieve backlinks in 🔗
Een backlink linkt van een andere website naar die van jou. Het is bij voorkeur een website die zelf sterke content publiceert en een goede reputatie heeft binnen je niche. Er bestaan twee manieren om ze te krijgen: betalend en gratis. Het nadeel van betalende backlinks is dat ze qua kostprijs snel kunnen oplopen tot €250 à €500 per link en je loopt risico op een afstraffing van Google. Gratis links kun je dan weer op verschillende manieren verkrijgen: gastbloggen, sociale media en forums, vragen aan een website beheerder om broken links te vervangen door relevante links naar je eigen website.
Zorg zowel bij gratis als betalende links dat je op voorhand een diepgaande analyse hebt gedaan met tools als Ahrefs, SEMrush of Moz om de juiste backlinks te identificeren. Uiteindelijk zullen die links je ranking verhogen en je zichtbaarheid versterken.
5. Gebruik menselijke metatitels 📝
Simpel toe te passen. Zorg voor een metatitel van 50 à 60 tekens, vermeld je zoekwoord, hou het kort en krachtig en onthou dat je voor een mens schrijft, niet voor een zoekmachine.