Account-based marketing

Je krijgt steeds minder reactie op koude e-mails en telefoontjes? Da’s normaal. Door een overdaad aan ongevraagde informatie slaan deze traditionele marketingmethodes steeds minder aan. Gelukkig is er een uitstekend alternatief: account-based marketing of ABM.
Wat is account-based marketing?
Klanten verlangen vandaag empathie en betrokkenheid van bedrijven en organisaties. Om aan deze verwachtingen te voldoen, maken marketeers steeds vaker gebruik van account-based marketing. Hiermee richt je je niet op een hoop random mensen, maar wel specifiek op de juiste klanten. Je bouwt relaties op via persoonlijke communicatie en creëert zo een betere klantervaring. Geen idee waar en hoe te beginnen? No worries. We staan klaar om met jou zo’n account-based marketingstrategie op te zetten en uit te voeren.
Waarom zou je kiezen voor account-based marketing?
Account-based marketing vraagt meer toewijding dan cold outreach omdat het een nauwe samenwerking vereist tussen je marketing- en salesteam. Maar de resultaten zijn glashelder: door te focussen op een specifieke, kleinere doelgroep zijn de conversieratio’s én de lifetime value een stuk hoger.
Vooral bij de verkoop van complexe producten of diensten aan grotere organisaties is ABM een ideale strategie. Dankzij de persoonlijke aanpak bouw je zowel warme relaties op met je klanten en ontstaan er soms zelfs enthousiaste ambassadeurs voor je merk.
3 simpele stappen om deze persoonlijke en doeltreffende aanpak neer te zetten
Niet verbazingwekkend, maar het succes van account-based marketing staat of valt met een persoonlijke en goed onderbouwde aanpak. Daarom doen we altijd grondig onderzoek dat we als basis gebruiken voor jouw plan op maat.
We beginnen met het bepalen van heldere doelstellingen: wat wil je bereiken met account-based marketing? Daarna identificeren we de doelaccounts en richten ons op een kleine, waardevolle doelgroep die perfect aansluit bij jouw Ideal Customer Profile.
Daarna bouwen we een connectie op met jouw ideale klanten aan de hand van gerichte communicatie. Denk aan persoonlijke e-mails, relevante content of advertenties die inspelen op hun behoeften. Samen kiezen we de juiste kanalen en boodschap.
Uiteindelijk selecteren we de meest relevante account-based marketingtool: HubSpot, Salesforce of Leadfeeder bijvoorbeeld. Hiermee kunnen we alle marketinginspanningen en resultaten monitoren.
Aan de slag met jouw ABM-campagnes
Na een uitgebreide voorbereiding is ‘t tijd om die eerste accounts te benaderen. In account-based marketing krijg je soms maar één of twee kansen om een goede indruk te maken, dus het moet meteen in de roos zijn.
Bij Fluo houden we elke actie en reactie goed bij. Op basis daarvan kunnen we je strategie bijsturen, zodat we geen waardevolle accounts verliezen en nog effectiever worden in toekomstige campagnes.
Wil jij graag ook warme relaties met klanten die bij je passen? Of een betrokken community met hier en daar een echte ambassadeur voor je merk? Spring eens binnen voor een koffietje en dan bespreken we je marketingplannen.