Ook Google Analytics of Matomo geïnstalleerd zonder duidelijk idee wat je gaat tracken?

Data- & meetplan

Data meetplan

Het voelt als een “must” om website data en andere digitale statistieken te tracken, maar al snel zie je door de bomen het bos niet meer. Dat hele webtracking plan lijkt tijdverlies als je er verder niets mee doet. Maar eigenlijk heb je gewoon behoefte aan duidelijkheid over de belangrijkste metrics.

Daarom loont het de moeite om samen met een ervaren team als Fluo een overzichtelijk en doeltreffend data- en meetplan te maken.

Meten met een doel

Data kan je allerlei interessante inzichten opleveren. Het kan je helpen om klantgedrag te definiëren, om de efficiëntie van je communicatie te meten en om je marketingcampagnes te optimaliseren. De mogelijkheden zijn eindeloos en daarom is een goed plan net zo belangrijk.

Onze eerste taak bestaat er dus in om de doelstellingen van je data- en webtracking te bepalen. In andere woorden: wat zijn je KPI’s?

Het data- en meetplan opstellen

Wanneer we duidelijkheid hebben over het doel en de belangrijkste statistieken van je data- en meetplan bepalen we hoe we gegevens kunnen verzamelen en verwerken.
We denken na over de gegevens die nodig zijn om je doelstellingen te bereiken en hoe we die kunnen verkrijgen, bijvoorbeeld via Google Analytics of Matomo.

Na de dataverzameling staan we tot slot stil bij de gegevensverwerking. In welke segmenten verdelen we de doelgroep? Welke gegevens zijn belangrijk? En welke methodes gebruiken we om ze te analyseren? Hoe concreter de plannen, hoe relevanter de resultaten.

Leun nog niet meteen achterover

Een belangrijke nuance bij data- en meetplannen is dat de huidige aanpak nooit definitief is. Het plan moet steeds bijgestuurd worden op basis van aanpassingen aan de website, nieuwe doelstellingen of belangrijke gebeurtenissen in je sector.

We blijven dan ook voortdurend meten en aanpassen aan de nieuwe situatie. Jij hoeft je er echter geen zorgen om te maken, want we geven de informatie die telt weer via overzichtelijke data dashboards.

Heb je het ook moeilijk met al die data en de duizenden beschikbare statistieken, laat ons dan samen een duidelijk data- en meetplan uitwerken. Zo kan jij focussen op de cijfertjes die écht tellen.

Klinkt goed?