Van data naar informatie, hoe doe je dat?

Data tracking & rapportering

Data tracking rapportering

Heeft marketing louter op basis van fingerspitzengefühl nog een plaats in de huidige digitale markt?

Wij vinden van niet. Als data-gedreven marketing agency zijn we er rotsvast van overtuigd dat je dankzij data tracking betere beslissingen kan nemen voor je bedrijf. Door informatie over je gebruikersgedrag te verzamelen en de effectiviteit van je digitale marketingcampagnes te meten, blijf je een stap voor op concurrentie die nog marketingplannen maakt op gevoel.

Geloof jij in een efficiëntere toekomst dankzij data tracking en rapportering? Fluo helpt je snel op weg.

Het nut van data tracking en rapportering

Door data te tracken kan je bijvoorbeeld bijhouden welke pagina's op je website het meest worden bezocht, welke advertenties het beste presteren en welke demografische groepen je website het vaakst bezoeken.

Dat leidt tot allerlei inzichten die financieel erg interessant zijn. Je kan bijvoorbeeld efficiënter investeren in advertising. Maar je leert ook je belangrijkste doelgroepen beter kennen waardoor je meer acties op hen kan richten.

De juiste tracking tools kiezen en instellen

De eerste stap bij data tracking is uiteraard bepalen welke gegevens over het gedrag van gebruikers op je website, app of ander platform je nodig hebt. We doen dit samen in functie van je marketingplan en bedrijfsdoelstellingen. Zo bepalen we specifieke acties om te tracken, zoals op een link klikken, een e-book downloaden of een formulier invullen.

Eenmaal we die metrics volledig bepaald hebben, kiezen we het perfecte platform voor jouw strategie: Google Analytics, Matomo, Mixpanel, … Daarna zorgen we ervoor dat alle metrics meetbaar en zichtbaar zijn in de tools.

Aan de hand van een meetplan bekijken we welke events nog getrackt moeten worden. Dit kan onder andere via Google Tag Manager, Matomo Tag Manager of een oplossing op maat in samenwerking met development.

De belangrijkste metrics uitlichten

Uit ervaring blijkt dat het grootste probleem met data tracking een gebrek aan overzicht is. Data tracking tools bevatten vaak veel meer metrics dan nodig, waardoor de rapportering onoverzichtelijk is en mensen hun weg erin verliezen. Daarom voorzien wij een rapport waarin de belangrijkste metrics uitgelicht worden voor jou en je stakeholders. We gebruiken daarvoor tools zoals Looker Studio.

Met deze tools kunnen we de belangrijkste gegevens overzichtelijk visualiseren. Zo wordt het erg makkelijk voor jou om ze te interpreteren en bruikbare inzichten te verkrijgen.

Klinkt goed?