Zou jij geblinddoekt de oceaan induiken?

Gebruikersonderzoek

Gebruikersonderzoek

Wellicht niet. Nochtans is dit wat honderden bedrijfsleiders en marketingteams dagelijks doen. Ze schrijven content, creëren marketingplannen, organiseren events, versturen nieuwsbrieven en investeren in ads zonder hun gebruikers echt te kennen.

Bij Fluo pakken we dat anders aan. Gebruikersonderzoek is bij ons een centraal deel van het marketingverhaal. Door gebruikers te bevragen over je merkidentiteit en hun ervaringen met jouw online kanalen ontdekken we hoe je beter kan inspelen op hun behoeften.

En dat is niet alles. Gebruikersonderzoeken verminderen het risico op producten of diensten die niemand zal kopen of gebruiken. Ze zorgen er ook voor dat iedereen binnen de organisatie beslissingen neemt waarbij de gebruiker centraal staat. En de meningen van gebruikers krijgen daarbij de bovenhand over jouw buikgevoel.

Wat wil jij weten van je gebruikers?

Gebruikersonderzoeken kunnen een heel brede impact hebben op je organisatie. Maar de opzet van het onderzoek is vaak erg breed. Wil je de markt testen voor een nieuw product, de gebruikerservaring van je website verbeteren, of de mening over je merk beter leren kennen? Het kan allemaal – maar niet met hetzelfde onderzoek.

Daarom is het belangrijk om een duidelijk doel voorop te stellen en geschikte methodes te kiezen om bijvoorbeeld een customer satisfaction score over je website te verkrijgen. Bepaal altijd eerst de doelstellingen van je gebruikersonderzoek voordat je lukraak gebruikers begint te interviewen.

Van A/B-testen tot interviews

Dankzij een combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve methoden krijgen we een volledig beeld van de ervaring van je gebruikers.

Via allerlei kwalitatieve methoden zoals interviews, observaties, gebruikerstests en focusgroepen leren we de ervaringen en problemen van je gebruikers kennen.

Kwantitatieve methoden zijn eerder gericht op statistieken over bijvoorbeeld het aantal gebruikers en hoe ze omgaan met jouw product of website. Hiervoor gebruiken we onder andere enquêtes, web analytics en A/B-testen.

Uiteraard vertrekken we bij elke methode vanuit je doelgroep en doelstelling om de juiste deelnemers en customer feedback te verzamelen. Zo verzekeren we data-gedreven resultaten die meteen bruikbaar zijn voor je verdere plannen.

Kom je eens langs om te spreken over gebruikersonderzoek? Of wil je deel uitmaken van de testgroep “niet-geïnteresseerde leads die wel tot het einde van de pagina hebben gelezen”?

Klinkt goed?