Stad Brugge zag 46% meer verkeer na hun websitemigratie
Stad Brugge zocht ondersteuning bij het selecteren van de juiste analyticstool voor de lancering van hun vernieuwde website. Als stad met een rijke geschiedenis en een breed scala aan bezoekers, zowel online als offline, was het belangrijk om nauwkeurig te meten hoe gebruikers door hun nieuwe website zouden navigeren en welke onderdelen het meeste verkeer zouden genereren. Als tweede grote doel wilde Stad Brugge de data van hun gebruikers helemaal GDPR-proof beheren.

We begonnen ons traject met een workshop waarin we uitgebreid de verschillende functionaliteiten van drie analyticstools (Matomo, Piwik Pro en Plausible) hebben besproken: gebruiksvriendelijkheid, GDPR-compliance, prijs… Na zorgvuldige overweging koos het team voor Matomo. Samen bespraken we ook het design van de nieuwe website om te bepalen welke data ze wilden verzamelen en analyseren.
Vervolgens werkten we een gedetailleerd meetplan uit en zetten we het Matomo-account op. Daarnaast leverden we een uitgebreid playbook op waarmee Brugge zelf events, rapporten en doelen kan aanmaken en beheren in Matomo.

Op basis van het meetplan ontwikkelden we een implementatieplan voor de developers, inclusief custom datalayers om ervoor te zorgen dat alle relevante gegevens correct werden gemeten. In de weken voor de lancering hielpen we met het Fluo-team als sparringpartner en gaven we ondersteuning om een soepele migratie te garanderen. We namen de verantwoordelijkheid voor de redirects en gaven belangrijke inzichten in technische SEO, zoals het aanpakken van ontbrekende meta descriptions, titels en het oplossen van 404-fouten.
Met onze gedetailleerde go-live checklist zorgden we ervoor dat de website foutloos live ging. In de weken na de lancering bleven we de data nauwlettend volgen om te controleren of alles nog steeds correct werd gemeten. Na enkele maanden presenteerden we onze inzichten over de prestaties van de nieuwe website aan het team van Brugge.
websitegebruikers
sessies via organic search
klikken op 'afspraak maken'
worden een afspraak
*Deze cijfers zijn niet per se Fluo’s verdienste, maar de resultaten kunnen nu wel exact gemeten worden dankzij onze hulp!
Data-analyse en migratieplanning
Bij Fluo bieden we uitgebreide ondersteuning bij het migreren en lanceren van nieuwe websites, met een sterke focus op data-analyse, tracking en dashboarding. Onze aanpak omvat alles, van het selecteren van de juiste tools tot het opstellen van een gedetailleerd migratieplan en het optimaliseren van technische SEO. We zorgen ervoor dat je website niet alleen succesvol wordt gelanceerd, maar ook optimaal presteert. Lees meer over onze diensten op het gebied van data audits en meetplannen:
