Heldere dashboards & praktische trainings

Van een succesvolle heropening naar een duurzame samenwerking

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) beheert een collectie kunstwerken uit de Zuidelijke Nederlanden van de 14de tot de 20ste eeuw en is bekend om zijn collecties van James Ensor en Rik Wouters. Het museum biedt tentoonstellingen aan, voert wetenschappelijk onderzoek uit en deelt nieuwe inzichten met het publiek.

Na meer dan 10 jaar verbouwen heropende het KMSKA zijn deuren op 25 september 2022. Het was dus hoog tijd voor online verbouwingswerkzaamheden. Dankzij onze SEO-audit identificeerden we technische optimalisaties op hun nieuwe website, wat helpt om nog beter te ranken op Google. We voerden ook zoekwoordenonderzoek uit, op zoek naar relevante contentideeën voor de toekomst. We zetten verder tracking en dashboards op zodat het KMSKA-team zelf het gebruik van de website kon monitoren en opportuniteiten kon vinden voor de grote opening in september 2022.

KMSKA visual

De go-live van de website stond gepland in september 2021. Om alles in goede banen te leiden, hebben we het KMSKA-team ondersteund door de livegang te begeleiden, data te verzamelen en hen een ‘Data en search engine optimisation’-workshop (Data en SEO-workshop) te geven. We legden samen vast wat de belangrijkste meetpunten en KPI’s waren en ontdekten op welke keywords we willen dat de website scoort.

Hoe we de data precies verzamelden? Dat ging op drie verschillende manieren: we zetten Google’s Universal Analytics op, in combinatie met een ‘Looker Studio’-dashboard en voerden daarnaast ook een SEO-audit uit. Om de heropening goed voor te bereiden, migreerden we KMSKA naar Google Analytics 4 in de zomer van 2022.

GAHoeveel? En waarom?

Op 14 oktober 2020 kondigde Google de introductie van Google Analytics 4 (GA4) aan, een vernieuwde versie van hun analysetool met verschillende nieuwe features. GA4 biedt schaalbaarheid, verbeterde privacy door standaard IP-anonimisering en uitgebreide machine learning voor inzichten en voorspellingen. Kortom, 't is een krachtige tool voor marketeers als het Fluo-team en voor onze klanten. Vanaf 1 januari 2024 was iedereen verplicht om over te stappen naar GA4.

1

Google Analytics 4-training

1

Mixpanel setup

1

Looker Studio dashboard

Naast tracking en visueel weergeven van de data over de website, hebben we sinds de opening van het KMSKA ook tracking en dashboarding opgezet voor hun mobiele applicatie. Die app kunnen bezoekers gebruiken in het museum als wayfinder en gids langs de kunstwerken. Het visueel weergeven van de data doen we dan weer in Mixpanel. Op basis van een lijst van assumpties van de klant, gingen we aan de slag om de juiste zaken te tracken en visualiseren in de dashboards van Mixpanel.

KMSKA mockup

We gaven het team bij KMSKA niet enkel een uitgebreide training na de setup van Mixpanel, maar zorgen ook voor een werkbaar document over de metrics en hoe ze deze moeten interpreteren. Daarnaast kregen ze ook twee keer 4 uur Google Analytics 4 (GA4)-training.

Om ervoor te zorgen dat er meer tickets verkocht werden voor het museum, focussen we ons nu op ‘conversion rate optimisation’ (CRO). Om dat zo effectief mogelijk te doen, werkten we samen met de service designers van ons partner agency Knight Moves. Wij deden de kwantitatieve data-analyses via Google Analytics 4 en Looker Studio, terwijl zij diepgaande interviews afnamen van gebruikers en dus op kwalitatief niveau onderzoek deden. Die combinatie was enorm waardevol voor de designers van de website om de CRO en ‘User Experience’ (UX) te verbeteren.

Data-audit

Het uitvoeren van een data audit kan helpen bij het optimaliseren van je data tracking en verzameling, waardoor je betere en slimmere bedrijfsbeslissingen kunt nemen. Tijdens een audit analyseren we je huidige data aanpak en stellen we een efficiënter meetplan en duidelijk dashboard op, zodat je relevante data eenvoudig kunt interpreteren en gebruiken. Fluo biedt begeleiding bij elke stap, van strategische workshops tot op maat gemaakte tracking guides, om ervoor te zorgen dat je het maximale uit je data haalt.

Welke data zou jij graag meten? En hoe weet je nu wat je best meet? Daarmee kunnen we je helpen in onze data-audit! 

Data audit
E3 A4316

We zetten tracking en dashboards op zodat het KMSKA-team zelfstandig het gebruik van de website kan monitoren en continu nieuwe opportuniteiten kan identificeren.

Track je best je CPA of SEO? En wat heeft CRO er allemaal mee te maken?

We bespreken graag de mogelijkheden. Stuur ons je vraag via hallo@fluo.be. Of zeg gewoon efkes ‘hallo’, dat mag ook! 👋

Contact