Kanaalstrategie

Met zo weinig mogelijk middelen zoveel mogelijk klanten aanspreken, dat is de uitdaging. Daarom wil je je kanaalstrategie een centraal onderdeel van je marketingplan maken.
Maar hoe kies je de juiste kanalen? En welke kanalen passen bij jouw merk en boodschap?
Bij Fluo doen we doelgroepenonderzoek, nemen we datagedreven beslissingen en zorgen we voor een sterke positionering van jouw bedrijf. Zo creëer je een consistent merk met dito communicatie!
Wat is een kanaalstrategie? En waar start je mee?
Strategisch de juiste kanalen kiezen om je marketingdoelen vlotjes te halen, dat is een sterke, samenhangende kanaalstrategie. Om dat efficiënt te doen, starten we altijd met grondig doelgroepenonderzoek. Via diepgaande gesprekken leren we je gebruikers beter kennen. We ontdekken waar hun interesses liggen, hoe ze hun vrije tijd doorbrengen en welke content hen aanspreekt. Voor B2B klanten zoeken we uit waar en hoe ze informatie of inspiratie zoeken om hun job beter te doen.
Deze inzichten zijn trouwens niet alleen waardevol voor je kanaalstrategie. Ze helpen je ook om je communicatie- en SEO-strategie verder aan te scherpen.
Inzetten op de juiste kanalen
Je hebt het sowieso al eens gezien: de ene week bombardeert een merk je LinkedIn-feed met video’s, de volgende week zijn het carrousels op Instagram om vervolgens ook nog met TikTok ads om je oren te gooien. Het is de meest gemaakte fout bij een kanaalstrategie: overal aanwezig willen zijn door op elke nieuwe trend te springen. Maar het is bijna onmogelijk om op elk kanaal aan de verwachtingen van je doelgroep te voldoen. Kies je toch voor een “alles tegelijk”-strategie? Dan kan het ook nog eens duur uitvallen, want goede content vraagt tijd, energie en geld.
Daarom stellen we een kanaalstrategie op die rekening houdt met jouw budget, beschikbare tijd en capaciteit. Door een slimme mix van “earned, paid en owned” kanalen zorgen we ervoor dat jouw klanten via het gepaste kanaal met jouw merk of product in contact komen.
Welke kanalen passen bij mijn merk?
Als marketeer een succesvolle kanaalstrategie samenstellen is zoals een sterrenchef die een gebalanceerd bord samenstelt. Het gaat verder dan de keuze voor de juiste kanalen of ingrediënten. Je optimaliseert je content per platform en dan komt alles samen in een consistent geheel, net zoals de chef rekening houdt met kleur, smaak en vorm om een onvergetelijke ervaring voor te schotelen.
Met een goed afgestemde strategie weten klanten precies wat ze van je mogen verwachten op elk kanaal. Het doel is herkenbare content en heldere communicatie op maat van je publiek. Kortom: de juiste content op de juiste plek.
Duidelijke doelstellingen bepalen
Om die herkenbare content te kunnen ontwikkelen, moeten er heldere en relevante KPI’s vastgesteld worden per kanaal, zodat we de prestaties nauwkeurig kunnen opvolgen. Zo gebruik je het juiste kanaal om de juiste doelgroep aan te spreken met een passende boodschap op het goede moment.