Marketing automation

Een persoonlijke aanpak is belangrijk voor een succesvol marketingplan. En hoewel het tegenstrijdig klinkt, kan marketing automation daarbij een centrale rol spelen, zowel bij B2B- als B2C-marketing.
Veel marketing automation tools maken het mogelijk om op het juiste moment de juiste boodschap te sturen, afgestemd op de voorkeuren en behoeften van je doelgroep.
Benieuwd hoe marketing automation precies werkt? Graag weten of het past bij je organisatie? Of welk marketing automation agency je best inschakelt?
Wat is marketing automation precies?
Slim, slimmer, slimst, marketing automation: het is een automatische, gepersonaliseerde manier om te communiceren met je doelgroep. Of om data te analyseren. Je kunt bijvoorbeeld op basis van interesses, vorige aankopen of andere persoonlijke voorkeuren kiezen welke inhoud je stuurt.
Marketing automation bevindt zich vooral op het snijvlak van data en e-mailmarketing. Zowel het versturen van e-mails als het segmenteren van klanten zijn dus belangrijke taken. Met andere woorden: je kunt nieuwe leads door het koopproces leiden zonder een vinger op je muis of toetsenbord te zetten. Extra bonuspunten als je software gebruikt die je toelaat om je doelgroep beter te leren kennen!
Waarom zou je kiezen voor digital marketing automation? Wat zijn de voordelen?
Marketing automatisering maakt je werk niet irrelevant, maar gerichter. Terwijl de repetitieve kortetermijntaken op de achtergrond lopen, heb jij tijd voor strategie, langetermijndenken en sterke klantrelaties
Een goede marketing automationstrategie biedt dus een hele reeks voordelen:
- Tijd besparen: automatische processen nemen monotone taken over.
- Kosten besparen: minder tijd kwijt aan operationeel werk en dus lagere kosten.
- Inzicht in je klanten: door marketing automation data slim te gebruiken, leer je je doelgroep beter kennen.
- Betere conversies: dankzij inzicht in je klanten, sluit gepersonaliseerde communicatie beter aan bij de behoeften van je doelgroep.
- Efficiënter werken: meer focus op strategie en op de lange termijn.
Hoe wij marketing automation aanpakken
We geloven bij Fluo dat marketing automation je werk doeltreffender maakt. Daarom kijken we eerst samen naar je strategische doelen en huidige processen, zodat je niet in het wilde weg automatiseert. Op basis van een helder plan segmenteren we je doelgroep, bepalen de beste kanalen en werken we geslaagde communicatie uit. Dat doen we aan de hand van gerichte, gepersonaliseerde berichten die inspelen op de specifieke noden en behoeften van je leads, en eventuele aankoopdrempels. Zo bouw je vertrouwen op én verhoog je tegelijk je conversies.
Kies de beste marketing automation tool
Er bestaan enorm veel marketing automation tools. Misschien ken je HubSpot, ActiveCampaign of Klaviyo al? Wij helpen je de beste software te kiezen die vlot integreert met je bestaande CRM-systeem en andere tools.
“Dus nu moet ik niets meer doen?”
Uiteindelijk zetten we alles op punt door de data te meten, interpreteren en te optimaliseren. Want met een paar kleine tweaks en een sterke customer journey kun je grote verbeteringen realiseren op het vlak van lead nurturing, klanttevredenheid en conversies.
Het is dus belangrijk om, eens alles is ingesteld en een groot deel van je marketingactiviteiten automatisch verloopt, de resultaten toch te blijven analyseren en communicatie bij te sturen waar nodig.
Klaar om het saaiste werk te automatiseren?
Marketing automation is niet een doel op zich, maar een sterk middel om je strategie naar een volgend niveau te brengen. Wil je graag weten hoe we jouw processen kunnen stroomlijnen en zonder persoonlijke invulling te verliezen?
Kom maar op bezoek bij ons! De koffie staat klaar, en misschien krijg je er zelfs een koekje bij.