Welke zoekwoorden gebruikt jouw doelpubliek en wat betekent dat voor je strategie?

Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek

Zoekenwoordenonderzoek, of keyword research, is een belangrijk onderdeel van zowel SEO als SEA. Of je nu hoger wilt ranken in Google of de juiste mensen wilt bereiken met je advertenties, het begint allemaal met inzicht in de zoekwoorden die jouw publiek gebruikt.

Uiteraard kan je die makkelijk vinden met verschillende zoekwoordenonderzoektools (zeg dat maar eens 10x na elkaar ;) )  zoals Google’s Keyword Planner. Maar experts inschakelen bespaart je wel tijd, want wij doen het met onze ervaring 3x zo snel. De droge mopjes krijg je er gratis bij!

Wat zijn zoekwoorden eigenlijk?

Zoekwoorden zijn de woorden die je rechtstreeks in je browser of in je favoriete zoekmachine (denk aan Google of Bing) intypt. Het zijn dus de woorden en zinnen die we gebruiken als we iets willen opzoeken op het internet. Wil je bijvoorbeeld weten wie Taylor Swifts nieuwe lief is? Dan kunnen je zoekwoorden “Taylor Swift”, “boyfriend” en “this year” zijn. Hoe vaker op een bepaald woord gezocht wordt, hoe belangrijker dat woord zal worden.

Logischerwijs zijn er dus gigantisch veel zoekwoorden. Daarom focussen wij ons graag op de optimale zoekwoorden voor jouw merk. Het zijn zoekwoorden die:

  • te maken hebben met jouw ‘Unique Selling Proposition’ (USP) en je product of dienst;
  • hoge zoekvolumes hebben, wat betekent dat er véél op gezocht wordt;
  • lage concurrentie vertonen, dit betekent dat er wel op deze woorden gezocht wordt, maar dat er nog geen tot weinig concurrenten ontdekt hebben dat dit een belangrijk zoekwoord is.

Welke eigenschappen een zoekwoord heeft, ontdekken we in de analysefase.

Waarom zoekwoordenonderzoek laten doen?

Je weet waarschijnlijk al dat zoekwoordenonderzoek de basis vormt voor een goede SEO-blogpost. Maar heb je er al eens aan gedacht dat zo’n onderzoek veel meer kan opleveren?

Het geeft je ook waardevolle inzichten in het online zoekgedrag van je doelgroep. Met grondig zoekwoordenonderzoek ontdek je niet alleen welke zoekopdrachten je doelgroep uitvoert, maar ook wat hun verwante interesses zijn.

Die diepgaande info vind je niet zomaar in gratis tools. Je hebt er een scherpe geest, een goeie dosis creativiteit en een mix van tools voor nodig. Gelukkig zijn dat net drie dingen waar we bij Fluo in overvloed over beschikken!
 

Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

Een effectief zoekwoordenonderzoek bestaat uit drie stappen: verzamelen, analyseren en structureren. Daarna volgt de implementatie in je content of advertenties.

Het onderzoek begint met een brainstorm en de verzameling van mogelijke zoekwoorden via verschillende tools. Dat levert een lange lijst aan mogelijke keywords op die we verfijnen. Onze specialisten kijken onder meer naar de intentie van jouw doelgroep om te bepalen welke zoekwoorden wel of niet relevant zijn.

Vervolgens structureren we de zoekwoorden. We splitsen ze op in kernzoekwoorden en hulpzoekwoorden, niet alleen op basis van haalbaarheid (weinig concurrentie en hoog zoekvolume), maar ook op basis van relevantie voor je klanten en gebruikers.
 

Hoe gebruiken we de resultaten van het onderzoek?

Met de resultaten van een zoekwoordenonderzoek kunnen we verschillende kanten op: nieuwe content schrijven, de SEO van je website optimaliseren of gericht adverteren.

Na deze fase blijven we je ondersteunen met tracking, zodat je altijd inzicht hebt in je positie per zoekwoord of de prestaties van je advertenties.

Hiervoor bieden we een custom dashboard aan waarop je de resultaten eenvoudig kan volgen. Kom gerust langs bij ons agency in Gent om je plannen te bespreken!