In tijden waarin portefeuilles misschien net iets minder open gaan en de concurrentie alleen maar lijkt te stijgen, wordt leads genereren steeds moeilijker. Bovendien zijn er zo veel mogelijkheden om klanten te bereiken dat je moeilijk nog overal aanwezig kan zijn.
Dat leidt tot allerlei vragen over de beste manier om de interesse van potentiële klanten te wekken, hoe te besparen op de kosten per lead en welke vorm van marketing voor de snelste groei kan zorgen.
Geen paniek. Fluo helpt je om op een duurzamere manier nieuwe klanten binnen te halen via inbound marketing en doordachte lead of demand generation strategieën.
Hoe ga je meer leads genereren?
Meer online leads genereren doe je niet zomaar. Om de slaagkans te vergroten en de kosten betaalbaar te houden, vertrekken we vanuit een goede voorbereiding. We beginnen met een grondige analyse van je doelgroep. Wie zijn je ideale klanten? Via welke kanalen vinden we ze? En welke informatie heb je van hen nodig?
Op basis van deze informatie kiezen we geschikte digitale kanalen om online leads te genereren. Bijvoorbeeld via SEO, content marketing, e-mailmarketing, sociale media, online advertenties of account-based marketing.
Met lead magnets verleiden we mensen om gegevens achter te laten in ruil voor waardevolle content of informatie. Bijvoorbeeld via een landingspagina voor een gratis webinar of whitepaper. Of via een formulier voor een demo-aanvraag.
We maken steeds een mix op basis van je doel, budget en ideale klant. Zo’n plan op maat helpt je om je marketingfunnel te optimaliseren en je geld te spenderen aan kwalitatieve leads.
Demand gen: het creëren van vraag naar je product of dienst
Maar natuurlijk is nog niet elke potentiële lead op de hoogte van het bestaan van jouw merk of product. Misschien zijn ze nog niet eens op zoek naar wat jouw bedrijf aanbiedt! Dan is demand generation marketing een aanpak die het verschil kan maken.
Demand generation – of ‘demand gen’ zoals de cool kids het zeggen – is een snelgroeiende marketingstrategie die zich richt op langetermijnresultaten. In eerste instantie draait het om het groeien van je merkbekendheid en een band opbouwen met je doelgroep. Maar dat alleen is niet genoeg. Het doel van demand gen is het stimuleren van interesse en het genereren van vraag naar jouw product of dienst.
Om dat te doen brengen we samen de noden van je doelgroep in beeld. Vervolgens creëren en verspreiden we content om mensen ervan bewust te maken dat ze een bepaalde nood of probleem hebben. Natuurlijk reiken we ook meteen oplossingen aan voor die noden. We koppelen daar op een natuurlijke manier jouw merk aan, waardoor jouw product of dienst als de oplossing gezien wordt.
Lead vs. Demand generation
Liever een tabel om de verschillen tussen lead generation en demand generation nog eens overzichtelijk naast elkaar te zien? Hebben we:
Data meten en leads kwalificeren
Bij Fluo zetten we sterk in op data-analyse. Je hebt niets aan duizend leads als er geen enkele geschikte tussen zit.
Data kan ons helpen om meer en betere leads te genereren, daarom tracken we de geleverde inspanningen. Wat werkt en wat werkt niet? Via welke kanalen krijg je meer leads, via welke kanalen is er een hoger conversiepercentage en via welke kanalen betaal je het minste per lead?
Hoe meer informatie we kunnen verwerken, hoe makkelijker het wordt om je lead generation plan te verbeteren. Het wordt makkelijker om leads te kwalificeren en je kan je budget efficiënter inzetten.
Voor demand generation is het belangrijk om te onthouden dat het een langetermijnstrategie is, en het kan even duren voordat je de impact van deze strategie concreet terugziet in je resultaten. Een duurzaam partnerschap met Fluo zorgt ervoor dat we deze langetermijnvisie kunnen balanceren met kortetermijnacties en -resultaten. We monitoren alleszins de correcte en relevante KPI's voor beide invalshoeken om samen kwalitatief te groeien en jouw merk in de markt te zetten.