Belène: marketingstrategie voor een groeiend merk
Belène is een huidverzorgingsmerk onder Ceres Pharma, dat anti-aging producten zoals beautypillen, -poeders en -drankjes aanbiedt. Hun producten zijn ontwikkeld om de huidstructuur te verbeteren en rimpels te verminderen, gebaseerd op wetenschappelijk onderzochte ingrediënten zoals hyaluronzuur, collageen en peptiden.
Belène verkoopt zijn producten niet rechtstreeks aan consumenten, maar via online online apotheken zoals Medimarket en Farmaline. Dat maakt het meten van data, het bijhouden van KPI’s en de effectiviteit van hun marketinginspanningen meten een grote uitdaging, aangezien de verkopen via externe platforms plaatsvinden. Daar hielpen wij dus graag bij!

Voor het optimaliseren van de marketingstrategie zocht team Belène hulp bij het verfijnen van advertentiecampagnes. Het merk gebruikte al een mix van online en offline kanalen, maar wilden hun content beter organiseren, hun SEO verbeteren en de rapportage optimaliseren. De grootste uitdaging bleef het zichtbaar maken van de effectiviteit van hun marketinginspanningen die via externe kanalen verliepen.
We startten met een workshop om meer inzicht te krijgen in het doelpubliek van Belène, de acties die in het verleden zijn ondernomen en welke kanalen het meest effectief waren. Daarnaast onderzochten we hun huidige marketinginspanningen en identificeerden we verbeterpunten.
Om een duidelijk overzicht op de data van de externe verkoopkanalen te krijgen, ontwikkelden we een Looker Studio-dashboard dat gegevens van alle online pharma-websites integreerde, zodat we hun ‘Return on Ad Spend’ (ROAS) en andere KPI’s praktisch in real time konden volgen en optimaliseren.

Naast rapporteren ondersteunen we Belène ook in het opzetten van nieuwe campagnes. Dat geldt bijvoorbeeld voor TikTok, maar kan ook uitgebreider bekeken worden met kanalen die minder voor de hand liggend zijn:
- Online videoads
- Collaborative ads met online pharma
- Social media (focus op TikTok, Pinterest, Instagram en Facebook en samenwerkingen met influencers als Bieke Ilegems en Hanne Troonbeeckx)
Via een grondige site-audit en zoekwoordenonderzoek gaven we Belène ook waardevolle inzichten voor SEO-optimalisaties die hun organische zoekresultaten verbeterden. Deze aanbevelingen zorgden ervoor dat de zichtbaarheid op zoekmachines toenam, wat leidde tot meer organisch verkeer en potentiële leads.
Contentstrategie en -plan
Bij Fluo ontwikkelen we op maat gemaakte contentstrategieën die aansluiten bij de specifieke behoeften van jouw merk. We starten met een grondige analyse van je doelgroep en de prestaties van eerdere campagnes. Vervolgens stellen we een gedetailleerd contentplan op, gericht op het verhogen van conversies en het optimaliseren van je marketinginspanningen.
Voor Belène hielpen we bij het creëren en opzetten van gerichte campagnes op platformen zoals TikTok, Instagram en Facebook, in combinatie met influencer marketing. Dit zorgde voor meer merkbekendheid en verbeterde KPI-tracking.

Dankzij de samenwerking met Fluo heeft Belène haar marketingstrategie gestroomlijnd, de prestaties over meerdere kanalen geoptimaliseerd en de effectiviteit van de campagnes beter gemeten. Zo kan Belène als merk groeien en nog beter presteren. Onze aanpak, die voortbouwt op expertise met uiteenlopende merken in de farmaceutische sector, heeft geleid tot een verhoogde zichtbaarheid en een betere merkpositionering. Niet alleen voor Belène, maar ook voor andere Ceres Pharma-merken zoals Calxplus, Etixx en Stresspure, hebben we deze strategieën toegepast.