Niet content met je contentstrategie?

Contentstrategie & -plan

Content plan

Veel bedrijven investeren in contentmarketing, maar die eerste stappen verlopen vaak moeizaam. Er zijn andere prioriteiten, er is druk om snel resultaat te zien.. Waardoor het vaak verkeerd loopt. Of tenminste niet helemaal zoals gewenst.

Waarom een strategie voor je content?

Een sterke, duidelijke contentstrategie is essentieel voor goede communicatie met je doelgroep. Ben jij klaar om het gebrek aan samenhang, veranderende kalenders en de drukte van de dagelijkse werkstroom te elimineren en je contentmarketing naar een hoger niveau te tillen?

We helpen je graag!

Wat is een contentstrategie nu precies?

Een contentstrategie vormt een onderdeel van je volledige marketingstrategie. Het is de basis waarin je de doelen en aanpak voor je online content bepaalt. Het gaat niet alleen om blogartikelen en video’s, maar ook infographics, social media posts en zelfs podcasts.

Maar wat betekent contentmarketingstrategie nu? De woorden contentstrategie en contentmarketingstrategie betekenen beide hetzelfde: een plan waarbij je content strategisch inzet om je marketingdoelen te behalen en je merk sterker te positioneren. Maar hoe maak je een contentstrategie?

Wat is een contentplan en hoe stel je een contentplan op?

Een contentplan is een uitvoerbaar plan waarin je vastlegt welke content je gaat creëren, hoe en wanneer je die gaat verspreiden en wie daarbij verantwoordelijk is. Je contentplan is een praktische vertaling van je contentstrategie. 

In het contentplan breng je specifieke details in kaart, zoals doelen, doelgroepen, kanalen, contenttypes, planning, verantwoordelijkheden en meetbare KPI’s. Met andere woorden: content mapping. Ook SEO krijgt hier een plaats: SEO-content schrijven betekent dat je de focus legt op hoger te ranken in zoekmachines, aka Mr Google.

Met een goed opgesteld contentplan zorg je ervoor dat je consistent en doelgericht werkt. Het helpt je om je inspanningen af te stemmen op de gewenste resultaten en maakt je aanpak efficiënter en overzichtelijker.

Een langetermijnvisie voor strategische content

Uit ervaring weten we dat bedrijven en organisaties het voorbereidende werk onderschatten. Daarom beginnen we met een grondige analyse van je huidige aanpak en bespreken we de langetermijnvisie van je merk.

We kijken breed naar je geschiedenis, uitdagingen, concurrenten, doelgroepen en alles wat invloed heeft op de kwaliteit van je content. Daarna duiken we dieper in je doelstellingen en middelen: wat wil je bereiken met je content? Wil je meer verkeer naar je website? Je merkbekendheid vergroten of nieuwe leads genereren?

Maar ook je kanalen zijn belangrijk: bereik je jouw doelgroep het beste met teksten op je website, of ligt de focus op content voor sociale media? Focussen we ons dus samen op zoekwoordenonderzoek of ontwikkelen we een uitgebreid Instagram-contentplan?

Door duidelijkheid te krijgen over deze topics, kunnen we je contentstrategie efficiënter uitwerken.

Out with the old, in with the new?

Niet als het aan ons ligt. We gooien niet alle oude content meteen in de vuilbak. We auditen je huidige strategie en kijken naar quick wins – denk aan het bijwerken van bestaande content, optimaliseren van metatags en herstructureren van je blog via content pillars – maar ook naar een strategisch plan voor de toekomst.

We brainstormen samen over ideeën die relevant zijn voor je doelgroep en merk. Daarna organiseren we deze ideeën op basis van content pillars die we hebben vastgesteld. Uiteindelijk komt distributie aan bod: wordt het een blogpost, infographic, video, of een combinatie van de drie?

Van contentmarketingstrategie naar creatie

Eens het strategische stuk van je contentmarketing is uitgewerkt, kun je aan de slag met de daadwerkelijke contentcreatie. We ondersteunen je door webteksten te schrijven, interne links toe te voegen en de content te verspreiden via de juiste kanalen. 

Liever zelf aan de slag? Dan kunnen we een content playbook uitschrijven zodat je een sterke leidraad hebt om de strategie verder te zetten. En als je graag regelmatige opvolging van de prestaties krijgt, bieden we heldere updates over je doelstellingen en de vooruitgang daarin.

Wat denk je? Zin om samen in te zetten op duurzame groei met een duidelijke contentstrategie en concrete plannen?